fbpx
"מזון לנשמה"- על משמעותה של המוזיקה האוריינטלית
17 במרץ 2016
האם שיעורי ריקודי בטן "יורידו" לי את הבטן? מציאות או מיתוס
17 במרץ 2016

 ריקודי הבטן ככלי לשחרור הנפש

מאת: מורן טנצמן

כאשר נכנסים לשיעור ריקודי בטן לא ניתן להתעלם מהאווירה המיוחדת אשר שוכנת שם. אם לא תצבוט את עצמך תוכל להתבלבל ולחשוב לרגע שהשפה הרווחת בחדר היא ערבית והשם השכיח בחדר הוא פאטימה. כל הנשים עוטות עליהן, ולו לשעה קלה, את הבגדים הכי צבעוניים, ולעתים גם הכי נועזים מארונן, בלי קשר לגילן, משקלן או מוצאן. לכולן רווח חיוך גדול מאוזן לאוזן והן מאושרות. המורה מראה ומדגימה תנועות עגולות ומפותלות על רקע צלילי מוזיקה ערבית ושאר הבנות חוזרות על תנועותיה כל אחת לפי יכולתה ופרשנותה האישית.

ניתן לומר כי בעת החוג לריקודי הבטן ובשעת הריקוד הנשים מרשות לעצמן להתנתק מתדמית האישה כפי שרואים אותן בחיי היום היום ונותנות לעצמן להשתחרר מכבלי התדמית שהן כבולות בהם. כמורה לריקודי בטן, יוצא לי להיתקל בסוגים רבים של תלמידות. בכל פעם אני מופתעת מחדש לגלות כיצד נשים הרוקדות ריקודי בטן מסירות מעליהן כל מסכה והרגשת מבוכה כשהן צועדות לכותלי הסטודיו וכיצד ריקוד הבטן משחרר אותן. למשל, כשפגשתי לראשונה את גילת (שם בדוי) בזמן עבודתה בתפקיד משרדי בכיר, ראיתי בחורה רצינית, רציונאלית וקונקרטית בעלת תנועות גוף שמרניות ומאופקות. ולעומת זאת, כשאני פוגשת את גילת בזמן השיעור אני מגלה "גילת אחרת", צד אחר שבה, שהוא משוחרר יותר, שמח יותר ומשתטה יותר. מקרה דומה קורה גם אצל פרופ' אילנה רוזן (48), שמכהנת כמרצה בכירה למדעי הרוח באוניברסיטת בן גוריון, והיא מסבירה כיצד היא מרגישה בזמן הריקוד "נשית ומשוחררת", וזאת בניגוד למקום עבודתה בו "הכל הוא רציונאלי ומוחזק". היא טוענת גם שאנשים בסביבתה תופשים אותה כמעין קוריוז: "… אין יחס של כבוד לריקודי הבטן!" (הם אומרים) "הנה, זאת אילנה, שיש לה 3 ספרים, והיא גם רוקדת ריקודי בטן".

מקרים אלה מראים כי לאופן תפישתו העצמית של אדם את עצמו וגופו חשיבות רבה, משום שהוא משליך על הדרך בה הוא יציג את עצמו כלפי הסביבה.
בנוסף, 'קוד הלבוש' בריקודי הבטן  גורם לבנות להרגיש טוב יותר עם עצמן וגופן, שמוסיף לאופן תפישתן החיובי את עצמן. הלבוש יהיה לרוב לבוש מיוחד, אותנטי, לפי המאפיינים המסורתיים, ש"לא לובשים לאף מקום אחר", כגון: רשרשים1 במיני צבעים ווריאציות, חולצות החושפות את הטבור ומקושטות בשלל פייטים ופרנזים, חצאיות המתנופפות ברוח ואיפור מעושן. כל אחת יכולה לבטא את עצמה באמצעות הבגדים, שיהיו כמה שיותר ייחודיים, הכל הולך, ולא שופטים אף אחת!.

_______________________
1"רשרש"- צעיף העשוי לרוב מבד שיפון המכוסה בשלל מטבעות מתכת התפורים עליו בדרך כלל בצבעי כסף וזהב. את הצעיף קושרים סביב האגן ולעתים גם סביב איזור החזה כדי לייצר בולטות ונוכחות באזורים אלה.

כתיבת תגובה