יש לך כאבי גב תחתון? [כדאי לך לקרוא את זה]

רקדנית בטן לחינה
9 ביולי 2017
טיפים לבחירת רקדנית בטן
27 בספטמבר 2017

יש לך כאבי גב תחתון? [כדאי לך לקרוא את זה]

מדוע מופיעים כאבי גב תחתון? 

כאבי גב תחתון הם כאבי גב שכיחים, מהם סובלים כ- 85%-70 מהאוכלוסיה לפחות פעם אחת בחייהם. עבור 90%-75 מהאוכלוסיה הכאב חולף עד 12 שבועות לאחר התקף, עם טיפול או בלעדיו. בהתייחס לכאבים ולשיטת הטיפול בכאבי גב תחתון יש להבדיל בין כאבים אקוטיים (עד שישה שבועות) לבין כאבים סמי אקוטיים (בין שישה ל-12 שבועות) ולבין כאבים כרוניים (מעל 12 שבועות). עבור 25%-10 מהאנשים הכאב הופך לכרוני. למרות ההיארעות הגבוהה של הסובלים מכאבי גב תחתון הספרות, הקשורה לגורמים לתופעה ולשיטות הטיפול בה איננה חד משמעית

עבור 10%-2 מהאנשים עם כאבי גב תחתון המקור לכאב אינו וודאי, אך קיימת הנחה שהבסיס למרבית המקרים טמון במבנה ייחודי של עמוד השדרה ובאופן הנעתו בחיי היום-יום.

מהן ההשלכות של כאבי הגב על חיי היום יום

אחת ההשלכות של הכאב הכרוני, שמחמיר בהדרגה, היא ירידה משמעותית בתפקוד היומיומי של האדם. אנשים עם כאבים כרוניים נמנעים מלבצע פעילויות ותנועות מסוימות מחשש להחמרה בכאב או להופעה חוזרת שלו כתוצאה מתנועה לא נכונה. עקב כך, הם מקטינים את טווחי התנועה שלהם באופן מודע, ובכך גורמים בהדרגה לפגיעה תפקודית בשרירי הגו. מניעה תנועתית זו מובילה בהמשך לפגיעה תפקודית והפיכת התופעה לכרונית.

הירידה התפקודית עקב כאבי גב תחתון גורמת להיעדרות מהעבודה לפרק זמן של עד 12 שבועות, וליציאה לחופשות מחלה לעתים קרובות, דבר שגורם לפגיעה כלכלית הן למטופל והן למעסיק. פגיעה כלכלית זו מובילה חוקרים רבים לחיפוש אחר שיטה טיפולית יעילה שתפחית, ככל שניתן, את העול הכלכלי על המעסיקים בפרט ועל המדינה בכלל.

שיווי משקל היא היכולת לשמור על יציבות הגוף בתנועה ובמצב סטטי כנגד כוח הכובד. יכולת זו מתבטאת במצבים סטטיים בשמירת קו הכובד בתוך בסיס התמיכה של הגוף. שמירה על שווי משקל היא הישג עצבי-שרירי מורכב, על אף שלרוב נעשה באופן לא מודע. זאת מאחר ויכולת זו דורשת שיתוף פעולה של שלוש מערכות: המערכת הווסטיבולרית, המערכת הפרופריוצפטיבית ומערכת הראייה. כל מערכת מספקת למוח מידע על מצב הגוף ביחס לסביבה ברגע נתון והמוח מעבד את המידע ונותן פקודות לשרירים להפעיל כוח בהתאם לשינויים במנח הגוף.

שלוש המערכות חייבות לעבוד בתיאום מושלם. כאשר מערכת אחת פגועה, המערכות האחרות נדרשות לפצות על חוסר זה. לעתים הפיצוי אינו מושלם ונשארת תחושה בסיסית של חוסר יציבות וחוסר ביטחון עצמי (חיימוף ואחרים, 2005). איבוד השליטה על שווי המשקל, עקב כאב או פציעה, עלול להוביל להפחתת השליטה בגוף ובכך להוביל לסיכון מוגבר לנפילות, לתלות מוגברת, למחלות ואף למוות מוקדם.

במספר מחקרים נמצא שאנשים עם כאבי גב תחתון הציגו יכולת שיווי משקל נמוכה בהשוואה לאנשים בריאים. ישנם שני גורמים הקשורים לכאבי גב תחתון שעלולים לפגוע בשיווי המשקל: פגיעה בחיישנים הפרופריוספטורים של המותניים (שתבוא לידי ביטוי במצבים שבהם העיניים עצומות) ופגיעה ביכולת השליטה בשרירי הגו (שתוביל לתנודות גדולות של הגו ובהתאמה לתנודות גדולות של מרכז הכובד). לאור עובדות אלו, ככל הנראה, נמצא כי מראה ויזואלי הוא מקור מידע משמעותי ביותר אצל אנשים עם כאבי גב תחתון בהשוואה לאנשים בריאים במטרה לשמור על יציבות.

כאבי גב תחתון יכולים לגרום לקשיחות של עמוד השדרה, ובעקבות, כך להוביל לפיתוח אסטרטגיות שונות לשמירה על יציבות המבוססות על תנועתיות גדולה בקרסול ובהתאמה להוביל לתנועתיות גדולה יותר של קו הכובד בניסיון לשמור על יציבות.

שיטות טיפול בכאבי גב תחתון

קיימות מספר שיטות טיפול בכאבי גב תחתון, ביניהן קיימות שיטות קונבנציונאליות, הכוללות התערבות תרופתית ובמקרים קיצוניים התערבות כירורגית. לעומתן קיימות שיטות טיפול לא קונבנציונאליות, המבוססות על תנועתיות של הגוף בכלל  ושל עמוד השדרה בפרט. בנוסף לכך, הספרות מצביעה על תפקיד מניעתי של הפעילות הגופנית במניעת כאבי גב עתידיים.

לעתים יש מקרים שהכוונה של המתאמן היא טובה וכל רצונו היא להקטין את רמת הכאבים ולהגביר את מידת התפקוד, היציבות ושיווי המשקל, אך ללא כוונה מבצעים תנועות שרק מגבירים את הכאבים ואף גורמים לפציעה חוזרת. במילים אחרות, מומלץ לבצע פעילות ספורטיבית, בעיקר כזו שכוללת תנועות של מתיחה של הגב (תנועות של פשיטה), ובמיוחד פעיות כזו שכוללת ביקורת והכוונה של המדריכה שיכולה לעקוב אחר התנועות שאתם מבצעים.

כמדריכה וותיקה עם ניסיון רב בריקודי בטן ובפילאטיס אני ממליצה לרקוד ריקודי בטן. התנועות בריקודי הבטן כוללים סדרה של תנועות שמניעות את אזור הבטן והגב, מזרימות דם ומקלות על אזור הגב התחתון, ובכך תורמות להעלמת הכאבים ולשיפור התנועתיות בגב התחתון.

ריקודי הבטן מהווים צורת ריקוד ייחודית המורכבת מעירוב השרירים המרכזיים בגוף עם שרירי הבטן ומהדגשת מתאר הגוף הנשי. התנועות יכולות להיות מעגליות, גליות, חדות בטווחי תנועה קצרים או ארוכים. ייחודיות הריקוד מתבטאת בבידוד אזורים בגוף, ובכך שהתנועות מתבצעות על ידי הפרדה של אזורים בעמוד השדרה ובאגן על ידי שרירי הגו. הריקוד דורש תנועה באזור מסוים בלבד תוך הפרדה מאזור אחר. במהלך ביצוע התנועות השונות, יש דגש על כיווץ שרירי הסוגרים ושרירי קרקעית האגן, דבר שמקנה למתאמנות שליטה בתפקודי יום-יום, כגון: שליטה במתן שתן ומניעת נפילה של איברים פנימיים בחלל הבטן. 

לסיכום, אם כואב לך הגב התחתון וגם אם את רוצה למנוע את הכאבים בעתיד ואף לשפר את התפקודיות ולמנוע כאבי גב בעתיד לצד ספורט שמהווה הנאה גדולה אני ממליצה לך לרקוד ריקודי בטן.

להורדה בחינם מדריך לריקודי בטן שתוכלי להתחיל לרקוד כבר מעכשיו בלי לצאת מהבית לחצי כאן

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *