fbpx

האם אומרים רקדנית מחול מזרחי או רקדנית בטן?

רעיונות למסיבת רווקות
8 בינואר 2017
למה חשוב לרקוד ריקודי בטן?
13 במאי 2017

האם אומרים רקדנית מחול מזרחי או רקדנית בטן?

המונח "מחול מזרחי" הוא מושג שנולד מהמושג בערבית "ראקס שארקי" (Raqs Sharki) בערבית: رقص شرقي, שפירושו ריקוד (=Raqs) מזרחי (=Sharki). כדי שנהגה את המושג "ראקס שארקי" (Raqs Shark) בעברית עברתו לו את השם למושג השגור בפינו כיום- "מחול מזרחי", שגם נותן לו נופך אמנותי יותר, או בשמו העממי- "ריקודי בטן". ולמה צריך בכלל להפריד את המחול המזרחי מהמחול המערבי למשל? זאת מכיוון שהמחול המערבי מאדיר את פלג הגוף העליון ואילו המחול המזרחי מאדיר את פלג הגוף התחתון. רקדנית מחול מערבי תבצע תנועות בעיקר עם הידיים והזרועות בשעה שהרקדנית מחול מזרחי תדגיש את התנועות באזור האגן והבטן. במזרח רואים את האגן כמרכז הכובד וכמרכז החשיבות של הגוף.

אז מה בעצם הקשר בין המושגים- "רקדנית מחול מזרחי" ו"רקדנית בטן"?

המונח "רקדנית מחול מזרחי" מתייחס לעובדה שזוהי רקדנית שהגיע מהשבטי הצוענים מכיוון מזרח למזרח התיכון- הייתה נדידה צוענית מאזור הודו החל מהמאה ה4 לפנה"ס. בתקופה ההיא הצוענים ישבו במקומות רבים ולא התיישבו במקום אחד והם נעו במשך מאות שנים במטרה למצוא צורת חיים נוחה יותר. בדרך הם גם עברו בחופי הים התיכון. על פי הסברה, הצוענים הם אלו שליקטו וגיבשו את המאפיינים שהיו במזרח לכדי הריקוד. במערב אירופה למשל, ששם התחיל הפלמנקו, יש השפעה גדולה מאוד של המחול המזרחי על הפלמנקו כי היו שבטי צוענים שהגיעו לאירופה והשפיעו מהמחול המזרחי גם על התרבות שם. ואילו המושג "רקדנית בטן" נולד מתוך המושג "ריקודי בטן" אותו תבעו חייליו של עם כניסתם למצרים. נפוליאון וחייליו שהגיעו מצרפת, עם כיבושם את צפון אפריקה, הגיעו וראו את הרקדניות הראשונות עם הבטן בחוץ והם קראו לזה בשם "ריקודי בטן" (Dance de vuntre). בנוסף למושג "ריקודי בטן" הם קראו לריקוד הזה "ריקוד השרירים ו"הריקוד המלוכלך" (בגלל צבע החינה שהיה מרוח על ידי רקדניות המחול המזרחי ועוד, ומשם גם נולד חקר הריקוד.

אז אחרי שהבנו איך תבעו את המושג- "רקדנית מחול מזרחי" ואיך תבעו את המושג "רקדנית בטן", למה המושג "רקדנית בטן שכיח יותר"? לאנשים קל יותר לתאר את מה שהם רואים, בדיוק כמו חייליו של נפוליאון בזמן הכיבוש- בגלל שרקדנית מחול מזרחי משתמשת בעיקר באזור הבטן והאגן אז השם "רקדנית בטן" הוא שגור יותר בפי האנשים  ובשל כך הפך לשכיח יותר. עם זאת, המושג "מחול מזרחי" טומן בחובו את המילה מחול שנותנת לתחום הזה הרבה עושר תנועתי ואמנותי כפי שהוא ראוי.

בסופו של יום אני מעדיפה להשתמש במושג "רקדנית בטן" ולא במונח "רקדנית מחול מזרחי" כי הוא כבר יותר שגור בפיהם של האנשים. כל שנותר עלי הוא להציג את תחום ריקודי הבטן כתחום מחול מן השורה.

כתיבת תגובה